Wanita adalah raja tanpa mahkota di Tarim, Hadramaut.. Wanita dimuliakan sehingga tidak akan kelihatan wanita Tarim dibiarkan kesusahan.

Pakaiannya yang hitam kusam jika ternampak di jalanan sudah cukup untuk membuatkan golongan lelaki memberi penghormatan.Wanita disini penuh dengan adab,sopan dan rasa malu yang tinggi

Segala sifat sifat peribadi Sayyidah Fatimah menjadi contoh tauladan sifat wanita tarim. Mereka juga sangat memelihara dan menjaga maruah mereka dengan iman dan taqwa.

Antara kisah yang best kat sini syida nak kongsi

Disini perempuan biasanya pakai khimar yaman, jalan bertutup seluruh mata pun tak nampak, so kadang-kadang tu sebab dah tutup semua sekali mata ofkos la nak jalan tu tak berapa nampak sangat jalan, jalan hanya nampak kasut sendiri dan tanah .. Menunduk je jalan.. MasyaAllah ya salamm Alahai solehah je waktu ni.. Hihihi.. .
.
So macamana nak lintas jalan kalau nampak kasut sendiri je, haa ni yang bestnya dekat sana, asalkan ada je orang perempuan nak lintas jalan, automatik semua yang ada dekat jalan raya tu berhenti bagi laluan.. Raja nak lalu ni.. Berhenti…!! Berhenti!! .
.

Sebab jalan bertutup seluruh mata sekali ni pun asbab menyebabkan suami syda tak kenal pun syda kalau berjalan.. Nasib baik la dia tak tersalah pergi pimpin tangan orang lain masa tu.. Kalau tidak memang siap la dia..kan..
.
Ada sekali tu kan, Syda naik motor dengan suami nak pergi isi minyak dekat petrol pump, beratur naik motor tu adalah dalam 7-8 biji motor dekat depan tapi yang beratur semua lelaki.. Bila diorang ternampak je suami tengah beratur sekali dengan syda, terus je semua bagi laluan terus dapat giliran isi minyak… Wahh.. Bestnya dekat sini.. Katanya aib bagi kami melihat wanita dalam kesusahan.. . .
.
.Wanita dekat sini juga takkan dibiarkan angkat barang besar-besar dan berat-berat.. Kalau korang baru datang bawak beg travel besar-besar kan, memang melenggang je la berjalan dekat sini, mesti ada lelaki yang tolong angkatkan.. .
.
Tarim, Hadramaut
Syurga bagi raja tanpa mahkota dengan pakaian hitam bernama Wanita. #journeybh #butikhadramiyah

 

Inspired by

Hadramiyah

 

 

suka tak artikel ni?

Kalau suka cuba tekan button share

biar orang lain dapat manfaat